.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عقب ماندگي ديگر در اجراي پروژه اي ديگر
عقب ماندگي ديگر در اجراي پروژه اي ديگر

كلنگ احداث نمايشگاه بين‌المللي مازندران در سال ‪ ۱۳۷۸با حضور شريعتمداري وزير وقت بازرگاني در زميني به مساحت 10 هكتار در شهرستان قائمشهر به زمين زده شد.
بر اساس قانون، مجوز ساخت نمايشگاه بين‌المللي در هر استان توسط وزارت بازرگاني صادر مي شود و آن هم براي ساخت يك نمايشگاه بين‌المللي داده مي‌شود. اما مكان فعلي قائمشهر كه نام نمايشگاه بين المللي را با خود يدك مي كشد پس از 8 سال هنوز فاز يك آن نيز به بهره برداري نرسيده است.
با توجه به گذشت چندين سال از گذشت ساخت اين نمايشگاه در شهرستان قائمشهر هيچ مسئولي تاكنون پيشرفت فيزيكي واقعي اين نمايشگاه باصطلاح بين المللي را اعلام نكرده است و اين نكته چيزي نيست جز ضعف و عدم مديريت برخي متوليان اين بخش . در سفر رئيس جمهور به استان مازندران نيز 5/2 ميليارد ريال تسهيلات يارانه دار جهت تجهيز و تكميل نمايشگاه بين‏المللي استان توسط وزارت بازرگاني اختصاص يافت ، اما دليل عدم سرعت بخشيدن به روند اجرايي اين نمايشگاه از سوي سرمايه گذار مشكلات مالي و عدم تخصيص اعتبارات بيان مي شود.
همچنين بنا به گفته فرماندار اين شهرستان سال گذشته يك ميليارد و ‪70ميليون ريال تسهيلات يارانه‌اي جهت تسريع بخشيدن در عمليات اجرايي اين مكان اختصاص يافت. در حالي كلنگ تنها نمايشگاه بين المللي استان مازندران توسط وزير وقت در قائمشهر به زمين زده شد كه مسوولان ارشد استان مازندران با هماهنگي شهرك صنعتي، به دليل مشكلات مربوط به نمايشگاه قائمشهر، مكان جديدي را در جاده خزرآباد ساري به عنوان محل دايمي نمايشگاه انتخاب و كلنگ آن را دو سال پيش طي مراسم رسمي به زمين زدند.
از آن پس حاشيه سازي توسط برخي مسئولان در گوشه وكنار استان در خصوص مكان نمايشگاه شدت گرفت تا اينكه امروز استان مازندران پس از 8 سال كلنگ زني مكان نمايشگاه از دارابودن حتي يك بازارچه مجهز نيز محروم مانده است .
متاسفانه مساله اي كه ساليان سال است در ميان مردم و مسئولان استان تداوم يافته ، ناسيوناليسم منفي است. بدين معنا كه هر مسئول و شهروندي توسعه استاني را تنها در يك نقطه ويا شهري كه خود اهل آنجاست مي داند. اما بايد گفت: اين طور نيست.
به مصداق شعار هر جاي ايران سراي من است بايد گفت: هر جاي مازندران نيز سراي من است. آيا مي توان با شرايط موجود در انتظار مازندراني توسعه يافته بود، آيا مي توان مازندران را قطب اصلي كشاورزي كشور ناميد، آيا مي توان مازندران را حلقه ي طلايي گردشگري كشور ناميد، آيا مي توان جايگاه استان مازندران را در سند چشم انداز بيست ساله كشور متمايز خواند يا .... اگرتنها نگاهي اجمالي و كوتاه به وضعيت استانهاي همسايه مازندران در چند سال گذشته بيا ندازيم، به عقب ماندگي هاي چندين ساله استان خود پي خواهيم برد.عقب ماندگي كه تنها به دليل برخي تصميم گيريهاي احساسي توسط برخي مسئولان استان گرفته شدو امروز كه كار از كار گذشته به چه كنم چه كنم افتاده اند، اما چه فايده كه پشيماني سودي در بر ندارد.
عقب ماندگي‌كه تنها راه راندن آن نيازمند ‌كنار گذاشتن تفكر ناسيوناليسم منفي و همگام شدن درسايه اتحاد وانسجام مردم ومسئولان استان مازندران است. لذا بحث مكان نمايشگاه بين المللي استان مازندران كه متاسفانه چندين سال است نقل محافل سياسي استان شده است، نيازمند يك عزم استاني است.
شرايط حاد اين مساله تا حدي شده است كه برخي ها از اين آب گل آلود در حال صيد ماهيان درشتي هستند ولي مسئولان ومردم ما آنقدر سرشان گرم مباحث حاشيه اي هستند، هيچ توجهي به اين سودجويان ندارند. استاندار مازندران در آخرين مصاحبه مطبوعاتي با رسانه هاي گروهي استان با اشاره به عدم اجراي تعهدات توسط سرمايه گذار نمايشگاه بين المللي در قائمشهر گفت: تاكنون جلسات بسياري با سرمايه گذار برگزار كرديم و وي به هيچ يك از تعهدات خود عمل نكرده است.
ابوطالب شفقت با بيان اينكه شركت نمايشگاه هاي بين المللي نام اين شركت سرمايه گذار است گفت: اين شركت با همين نام مي تواند در ديگر شهر هاي استان وديگر نقاط كشور نمايشگاه برگزاركند.
وي با بيان اينكه وزارت بازرگاني اعلام كرده است اين مكان براي اختصاص به يك نمايشگاه بين المللي جامع وكامل نيست افزود: زميني ديگر در جاده خزر كه تابلوي نصب شده از دوران استانداران قبلي بوده است در حال بررسي است .
استاندار مازندران با بيان اينكه مكان فعلي نمايشگاه در شهرستان قائمشهر به عنوان يك نمايشگاه باقي خواهد ماند گفت: به سرمايه گذار فعلي اخطار داديم و در صورت عدم اجراي تعهدات خود او را از ادامه فعاليت در اين نمايشگاه خلعيت خواهيم كرد.
اين در حالي است كه فرماندار قائمشهر احداث نمايشگاه بين‌المللي مازندران در مكان فعلي را با توجه به اولويتهاي مجموعه نمايشگاه بين‌المللي از قبيل دسترسي به جاده مواصلاتي - مركزيت قائمشهر در استان و دسترسي به راه‌آهن در شهرستان قائمشهر عنوان مي كند.
حسن قلي زاده با اشار به ضعفها و كاستي هاي موجود در مديريت اين نمايشگاه در قائمشهر مي گويد: به دليل ضعف در مديريت كنوني اين نمايشگاه نبايد مكان آنرا تغيير داد. فرماندار شهرستان قائمشهر نبود مديريت بخش خصوصي توانا در اين نمايشگاه را از مهمترين عوامل باعث بروز موانعي در روند فعاليت اين مجموعه شده است.
وي با تاكيد بر اينكه سرمايه‌گذار كنوني اين نمايشگاه در اجرايي كردن تعهدات خود كوتاهي كرده است، ادامه داد: بر اساس مصوبه هيات دولت در صورت محقق‌نشدن تعهدات سرمايه‌گذار، تغيير سرمايه‌گذار منعي ندارد. به گفته وي، متاسفانه موارد زيرساختي مورد نياز نمايشگاه بين‌المللي توسط سرمايه‌گذار در اين مجموعه فراهم نيامده است و با تغيير مديريت و با اين تعهد كه زيرساختهاي مورد نياز نمايشگاه بين‌المللي فراهم آيد، مشكلات اين مجموعه برطرف مي‌شود.
قلي‌زاده از نشست اخير استاندار با سرمايه‌گذار جديد براي اين مجموعه خبر داد و خاطرنشان كرد: هزينه‌هاي پرداختي سرمايه‌گذار قبلي توسط سرمايه‌گذار جديد پرداخت و اين مجموعه تحت مديريت جديد قرار مي‌گيرد.
سخنان استاندار مازندران در خصوص نظر وزارت بازرگاني مبني بر جامع وكامل نبودن اين مكان جهت اختصاص به نمايشگاه بين المللي استان در حالي بيان شد كه نماينده مردم قائمشهر، سوادكوه و جويبار در مجلس شوراي اسلامي از مخالفت وزارت بازرگاني به صورت كتبي با انتقال اين نمايشگاه از قائمشهر به شهر ديگر خبر مي دهد.
ولي الله رعيت مرجع صدور مجوز ايجاد نمايشگاه بين‌المللي در استانها را وزارت بازرگاني عنوان كرد وافزود: نمايشگاه فعلي قائمشهر از اين مجوز برخوردار است و بر اين اساس هرگونه تصميم انتقال، برخلاف تصميم مرجع صادركننده مجوز غير قانوني است رئيس شوراي شهر شهرستان قائمشهر نيز در مصاحبه چندي پيش خود با روزنامه بشير مازندران گفت: با آخرين نشستي كه با حضور امام جمعه قائمشهر، رئيس سازمان بازرگاني استان، نمايندگان مجلس، فرماندار با سرمايه گذار داشتيم، آقاي رهي رئيس سازمان بازرگاني استان مازندران گفت: قائمشهر تنها شهري است كه مركزيت نمايشگاه بين المللي استان در آن قانوني است ولاغير.
استاندار مازندران در بازديد از نمایشگاه دستاوردهای دولت مهر در قائمشهر در جمع خبرنگاران با انتقاد از وضعیت نمایشگاه قائمشهر گفت: نمایشگاه بین المللی مازندران مورد تایید کارشناسان نیست.
ابوطالب شفقت افزود: این نمایشگاه در طول مدتی که به سرمایه گذار فعلی واگذار شد، هیچ تغییری در ساختار نمایشگاه صورت نگرفته است. وي با بيان اينكه از یک سال قبل به فرماندار وقت اعلام شد تا با تیم کارشناسی وضعیت نمایشگاه را بررسی و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سرمایه گذار جدید وارد مذاکره شود خاطر نشان كرد: با این تفاسیر برای انتقال نمایشگاه به مرکز استان موافقت شد. سخنگوي شوراي اسلامي شهر قائمشهر نيز با ابراز تاسف از وضعيت فعلي نمايشكاه بين المللي قائمشهر گفت: اين نمايشگاه فعلي هيچ شباهتي به يك نمايشگاه بين المللي ندارد . مهدي ابراهيمي در اين باره افزود: شوراي شهر با سرمايه گذار ومجري اين نمايشگاه جلساتي منعقد كرده وسرمايه گذار را مكلف به زيبا سازي فضاي اين نمايشگاه كرده است .
رييس خانه صنعت و معدن مازندران در مراسم گشايش هفتمين نمايشگاه صنايع غذايي ودارويي عدم تجهيز مكان اين نمايشگاه را تنها مسائل سياسي عنوان كردو افزود: مازندران يك كلانشهر است وداشتن چنين نمايشگاهي براي صنعت گران استان مايه تاسف است .داريوش هندويي در خطاب به كارگزاران دولت با بيان اينكه همه چيز راسياسي نكنيد گفت: فرصت سوزي، خدمتگزاري به مردم نيست.
وي با بيان اينكه در ‪ 10سال گذشته عنوان نمايشگاه بين‌المللي مازندران تنها با نصب تابلو اعلام وجود كرده است جاي تاسف است و اين درخور صنعتگران استان نيست. وي با بيان اينكه مردم از شما مسوولان دولتي انتظار فرصت‌سازي دارند اظهار داشت: شماها نبايد فقط حرف بزنيد ،بلكه بايد عملكرد صحيح نيز داشته باشيد.
هندويي در پاسخ به اظهارات رييس هيات مديره‌انجمن صنايع‌همگن غذايي و دارويي مازندران كه از تحريم اين صنعت درايجاد نمايشگاه خبر داده بود، انتقاد كرد و گفت: ما هيج وقت ازكم كاري‌هاي نهادهاي دولتي جا نمي‌زنيم و اگر لازم شد با برپا كردن چادر نمايشگاه داير خواهيم كرد.
رئيس هيات مديره انجمن صنايع همگن غذايي ودارويي مازندران نيز در آيين گشايش هفتمين نمايشگاه صنايع غذايي و دارويي مازندران در قائمشهر از آخرين نمايشگاه اين صنعت در استان خبر داد و گفت: از اين پس صنايع غذايي در ايجاد نمايشگاه در تحريم است.
اسماعيل خاتمي‌مقدم وضعيت فيزيكي و امكانات نمايشگاهي كه عنوان بين‌المللي را دارد ، بسيار ضعيف و نامطلوب خواند و ادامه داد: نمايشگاه بنگاه اقتصادي است ولي دولت در مازندران در اين بخش ناكارآمد بوده است. وي از قوي شدن تشكيلات اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي صنعتي‌استان خبرداد و تصريح كرد: ما در انجام وظايف خود به حد مطلوب رسيده‌ايم‌اما متاسفانه زمينه‌هايي را كه دولت بايد براي بخش خصوصي فراهم كند ،ضعيف است.
"خاتمي مقدم" مردم ، دولت و تشكل وانجمن‌ها را مثلث اصلي يك نظام خواند وگفت: به رغم حضور هميشگي مردم در صحنه‌ها و منسجم شدن تشكيلات غير دولتي ، دولت خود در انجام وظايفش كوتاهي كرده است.
طولاني مشكلات فعلي مكان نمايشگاه بين المللي در استان اعتراضات برخي ائمه جمعه را نيز در بر داشته است. در اين ميان امام جمعه شهرستان قائمشهرو نماينده مردم مازندران درمجلس خبرگان با انتقاد از تصميم قطعي‌نشده مسوولين استان در انتقال نمايشگاه بين‌المللي استان مازندران در قائمشهر گفت: انتقال اين مجموعه نوعي توهين به افكار عمومي است. حجت‌الاسلام والمسلمين علي معلمي افزود:‪۱۰ سال قبل كلنگ احداث اين مجموعه با مجوز وزارت بازرگاني و با حضور وزير وقت اين وزارتخانه به زمين زده و كار ساخت آن آغاز شد.
 وي ادامه داد: چطور ممكن است طرحي با عنوان نمايشگاه بين‌المللي با مجوز وزارتخانه مربوطه و حضور وزير كلنگ زني شود و بعد تصميم به انتقال آن به شهر ديگر گرفته شود.
نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان با اشاره به ضعف شركت متولي و مديريت اين نمايشگاه اظهار داشت: اگر ضعف در مديريت نمايشگاهي است و اين مديريت قابليت اداره و تامين زيرساختهاي آن را ندارد بايد مديريت خلع يد شود. وي خاطرنشان كرد: اينكه در فاصله كمتر از ‪ ۳۰كيلومتري قائمشهر و در شهر ديگر نمايشگاه بين‌المللي راه‌اندازي شود، عملا حذف نمايشگاه بين‌المللي قائمشهر است.

در شرايطي كه استان مازندران براي رسيدن به جايگاه ويژه اي در سند چشم انداز كشور نياز به توسعه و پرش اقتصادي دارد در اين ميان برخي از مسئولان استان مازندران از سياسي بودن موضوع سخن به ميان مي آورند، واين مساله سم مهلكي است براي استان كه بايد به شدت از آن دوري شود.
در نهايت‌اين جاي تاسف است كه برخي از مسئولان استان مازندران در سال اتحاد ملي وانسجام اسلامي از وحدت رويه دور هستند و هر كدام ساز خود را به صدا در مي آورند و اين تك روي ها چيزي جز مازندران فعلي تحويل مردم ولايت مدار اين استان نخواهد كرد.
حال بايد گفت: مسئولان استان به جاي حاشيه سازي و سياسي جلوه دادن موضوع بايد به دنبال راه حلي براي رفع اين مساله باشند تا به جاي اينكه براي اجراي يك پروژه 10 سال وقت صرف كنند در مدت زمان كارشناسي شده، آن را به بهره برداري برسانند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

م. شاد 12 شهريور 1386
الان دو دور شما است. خوب داريد از موقعيت سوء استفاده مي كنيد. همه توان قائمشهري ها را در استان و مركز كشور جمع كرديد كه غاصب حقوق مركز استان بشويد. امام جمعه را هم در اين تهاجم ناجوانمردانه با خود همراه نموديد. زمين كارگاه بتن جهاد را كه بحث اقتصادي بسيار خوبي داشت به زور و تصاحب نموديد و در بدترين شرايط ممكن و در پر خطر ترين جاي ممكن وزير بدبخت را آلت دست خود كرديد و او را وادار به كلنگ زدن كرديد و ازجيب بيت المال بناحق بر روي سيلگاه خانه ساختيد. ولي بدانيد كه خانه عنكبوت بسيار سست است و عاقبت خيري در انتظار شما نيست. خدا را فراموش كرده و به دنبال دنيا آنهم با غصب و زورتپان كردن راه افتاديد. خدا انشاء الله عاقبت همه را به خير كند. راستي مي دانيد امام جمعه شما روزگاري نماينده مجلس هم بودند و در دوران نمايندگي ....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.